Bevar Løvvangskolen

Enhedslisten opfordrer byrådets partier til at genoverveje beslutningen om at lukke Løvvangskolen. Både forældrene til børn på den almene del og specialdelen har klart tilkende givet, de er meget glade for skolen og er skeptiske overfor de tilbud, som deres børn vil få i stedet. Samtidig står det også klart, at nedlæggelsen af skolen, Løvbakkens Fritidscenter m.v. kan få meget negative konsekvenser for et område, som ellers er inde i en god udvikling, udtaler Per Clausen, gruppeformand for Enhedslisten i Aalborg Byråd.

En renovering af skolen, som vil gøre det muligt at bruge den i fremtiden, vil koste ca. 90 millioner kroner. Det er mange penge, men der er også store udgifter ved at lukke den. Det handler om investeringer i Vester Mariendal skolen på 42 millioner kroner, 20 millioner kroner til nedrivning af skolen og 21 millioner kroner til alternative udviklingsprojekter i Løvvang-området. Hertil kommer udgifter til udbygning/renovering af læringsmiljøer m.v. på de øvrige skoler i Nørresundby (der er afsat 28 millioner på på Lindholm Gl. Skole, men intet til de andre skoler), adgangs- og parkeringsforhold på Gl. Lindholm og Nørre Uttrup skoler samt nye lokaler til Tandplejens Klinik på Løvvangskolen, fortsætter Per Clausen.
Hertil kommer planerne om at bygge en ny skole i det nye Stigsborgvej-kvarter. Selvom det forventes, at opførelsen af denne skole vil gøre dette kvarter endnu mere attraktivt og dermed øge prisen på den jord kommunen skal sælge i forbindelse med dette projekt, er der tale om en stor udgift, som kunne spares, hvis Løvangskolen stadig indgik planerne for fremtidens skolevæsen i Aalborg, siger Per Clausen.
Enhedslisten prioriterer udviklingen i Løvangsområdet og en forbedring af kvaliteten af undervisningen i de eksisterende skoler højere end et prestigeprojekt, hvor en skole opføres i Stigsborgvej-kvarteret som noget af det første byggeri overhovedet. Derfor appellerer vi endnu en gang til byrådets øvrige partier: Drop planerne om at lukke Løvvangskolen og lad os i fællesskab finde en løsning, hvor denne kan bevares, slutter Per Clausen

tlf. 31 67 50 08

Emneord: