Enhedslisten aktioner mod fattigdom på Nytorv den 19. oktober klokken 16.

• Enhedslisten aktioner mod fattigdom på Nytorv den 19. oktober klokken 1I Aalborg lever 4500 mennesker og deres børn for ydelser, som er lavere end kontanthjælpen – de såkaldte fattigdomsydelser. Det drejer sig om uddannelsesydelse (1800), integrationsydelse (900), ramte af kontanthjælpsloftet (1400) og kravet om 225 timers arbejde (500). Disse mennesker er reelt truet af fattigdom. Det er baggrunden for Enhedslistens aktion torsdag den 19. oktober klokken 16 på, Nytorv i Aalborg, udtaler Per Clausen, gruppeformand for Enhedslisten i Aalborg Byråd.
  • Det et grotesk, at penge sparet på kontanthjælpsloft og 225 timers kravet bruges til at gøre dyre biler billigere. Det skaber øget fattigdom og øger uligheden. Derfor vil Enhedslisten have disse lave ydelser afskaffet. Vi vil ikke have flere fattige og større ulighed i vores by, fortsætter Per Clausen.
  • I Aalborg kommune arbejder Enhedslisten for .
    • Alle skal have et relevant tilbud om uddannelse og arbejde.
    • Ingen skal rammes af kravet om 225 timers arbejde uden at have fået et reelt tilbud om dette.
    • Aalborg kommune skal aktivt støtte frivillige organisationer, som forsøger at afhjælp problemerne for fattige familier.
    • Børn i fattige familier skal have mulighed for gratis at deltage i fritidsaktiviteter og kulturelle tilbud.
    • Der skal bygges flere billige boliger – så alle tilbydes en bolig, de kan betale.
    • Aalborg Kommune skal sikre, at alle får den højeste ydelse, som lovgivningen giver mulighed for.

Borgere skal ikke være på kontanthjælp i årevis. De skal hjælpes i uddannelse, arbejde eller over på en permanent ydelse, som de kan leve af, slutter Per Clausen.

Tlf. 3167-5008