Alt for optimistiske forventninger bag Aalborg Alliancen

Rådmand, Lasse Olsen

Magistraten i Aalborg Kommune har i dag vedtaget at igangsætte en handlingsplan for beskæftigelsesområdet.

Presseudtalelse fra Enhedslistens rådmand for Miljø- og Energiforvaltningen Lasse P. N. Olsen:

• Ledighedstallene viser, at forventningerne bag Aalborg Alliancen har været alt for optimistiske. Budgetforligspartierne har regnet med, at det ville give 36 mio. kr. om året i besparelser i udgifterne til ledige årligt at lægge 30 mio. kr. til side til en Egholmmotorvej.
    Fra Enhedslistens side advarede vi imod, at dette var alt for optimistisk, men vores advarsler blev affejet med, at vi talte Aalborg ned.
  • Motorvejspartierne kalder Aalborg Alliancen en succes, men Familie- og Beskæftigelsesforvaltningens eget skøn over Ledigheden i 2020 ligger langt højere end forventningerne i budgettet. Dermed har budgetforligspartierne bragt Aalborg Kommune i en situation, hvor vi reelt må vælge mellem penge til en motorvej eller penge til velfærd.
  • Uanset om kommunen afsætter penge til en Egholmmotorvej eller ej, så er udviklingen på beskæftigelsesområdet bekymrende og kræver handling. Men jeg er uenig med flertallet i Magistraten i forhold til at hyre private konsulenter ind til at pege på løsninger, før vi politisk har behandlet handlingsplanen for området.

Lasse P. N. Olsen