Bliv tilforordnet til kommunalvalget

På hvert afstemningssted er der tilforordnet/valgtstyrer som er udpeget af partier i byrådet. De har til opgave at sørge for valghandlingen forløber korrekt. Kommunen har også udpeget medarbejdere som hjælper med det praktiske.

I Enhedslisten har fået tildelt følgende steder, se oversigten her: Liste Tilforordnet

Som udgangspunkt er forskellen på valgstyrer og tilforordnet, at valgstyren sidder ved bordet og tager imod valgkort og udlevere stemmesedlen. Imens den tilforordnet står ved stemmeboksen eller kassen med stemmer. Nogle valgsteder deles man om opgaverne, så alle kommer igennem de forskellige opgaver.

Både valgstyreren og den tilforordnet hjælper med at tælle stemmer op, når stemme stedet er lukket

Vederlaget var i 2019 på 810 kr. og er steget lidt. Der skal betales ⅓ i partiskat af vederlaget. Dvs. hvis man får 810 kr. i vederlag, så skal du betale 270 kr. Pengene bliver trukket via PBS.

Du får god mad og drikke i løbet af dagen betalt af det offentlige.

Du skal være der hele dagen dvs. fra kl. 8.00 eller 9.00 (Jeg er i tvivl om, hvornår valgstedet åbner) til kl. 20.00, når valgstedet lukker. Hvis du skal hjælpe med at tælle stemmer op, tager det typisk et par timer mere.

Skriv til Rasmus på [email protected], hvis du har spørgsmål eller interesseret i at være valgstyrer/tilforordnet.