Byrådet har ansvaret for at åbningen sker forsvarligt

• Det er kommunalbestyrelserne, som har ansvaret for at sikre, at åbningen af dagsinstitutioner, skoler og DUS’er sker på en sundhedsmæssig forsvarlig måde. Derfor kræver Enhedslisten, at byrådet – eller i det mindste de relevante udvalg – får mulighed for at tage stilling til planerne for åbning af skoler og institutioner i Aalborg også selvom det betyder, at åbningen forsinkes i Aalborg, udtaler Per Clausen, gruppeformand for Enhedslisten i Aalborg Byråd.
  • På nuværende tidspunkt er der mange uafklarede spørgsmål, som skal afklares i forhold til tilrettelæggelsen af undervisningen og arbejdet i daginstitutionerne, sikring af den nødvendige rengøring og hygiejne m.v. Jeg mener ikke, vi som Byråd kan acceptere, at en åbning af skoler og institutioner i Aalborg besluttes, før vi har set sådanne konkrete planer, fortsætter Per Clausen.
  • Regeringen har givet os ansvaret for, at denne åbning kan ske på en sundhedsmæssig forsvarlig måde. Det ansvar overfor børn, forældre og medarbejdere, skal vi tage alvorligt. Derfor må byrådets medlemmer reelt i processen, slutter Per Clausen.