Der er kun 4,8 minutter at spare

4,8 minutter – det er den tid, man kan spare for at køre fra Aarhus til Fårup Sommerland.

Susanne Flydtkjær, medlem af Regionsrådet Nordjylland, Klima- og Miljøudvalget

Det er også samme tid, man kan spare, når man kører fra Flensborg til Fårup Sommerland – hvis vi får en 3. Limfjordsforbindelse – en motorvej over Egholm.

Hvis der i stedet kommer et nyt tunnelrør, så kan det kun spares knap 1 minut.

De sparede minutter kan læses i Rambølls rapport ”Trafik og erhvervsanalyse 3. Limfjordsforbindelse“ Rapporten kan ses på 3.limfjordsforbindelse.nu, som primært er finansieret af skatteyderne gennem Region Nordjylland.

Minuttallene er bekræftet af administrationen i Region Nordjylland.

Nu skal man selvfølgelig regne med, at der er tale om en døgnmodelberegning, hvorfor der er usikkerhed om tallene (hvad ikke fremgår af rapporten, men det har været vigtigt for regionens administration at præcisere over for mig).

Det betyder selvfølgelig, at man kan spare lidt flere minutter. hvis man rammer Aalborg i trafikspidsbelastningen om morgenen og sidst på eftermiddagen. Rammer man ikke Aalborg i trafikspidsbelastningen, er der næppe nogen minutter sparet overhovedet.

Nu tager det ifølge rapportens egne tal cirka fire timer at køre fra Flensborg til Fårup Sommerland.

Fårup Sommerland åbner imidlertid først klokken 10, og det tager cirka en halv time at køre fra Aalborg til Fårup Sommerland.

Skal man derfor opnår besparelsen på de 4,8 minutter, så skal man køre fra Flensborg cirka klokken 4 om natten/morgenen for at ramme Aalborgs trafikspidsbelastning. Her er man så fremme ved Fårup Sommerland klokken cirka klokken 8.

Der er næppe mange, der vælger den tur, når forlystelsesparker først åbner kl. 10. Slet ikke glade tyske børnefamilier, der skal have en dejlig dag i Fårup Sommerland.

Det fordrer selvfølgelig også, at der ikke holdes en ekstra tisse- eller kaffepause på turen, for så vil hele besparelsen på de 4,8 minutter være væk.

De meget få sparede minutter, som kan opnås, hvis der kastes 7-10 milliarder kroner i en 3. Limfjordsforbindelse – er besparelsen ved forventet trafikvækst i 2030 i forhold til, hvis der ikke kom en 3. Limfjordsforbindelse. Uanset om det er en motorvej over Egholm eller et ekstra tunnelrør i øst.

Tallene taler helt for sig selv.

Tænk på al den kollektive trafik, vi ville kunne få for samme penge. Kollektiv trafik, der vil kunne sikre, at unge kan blive boende i nærområderne og tage uddannelse i byerne, børn, der kan komme til spejder og sport med kollektiv trafik uden at være afhængig af at blive kørt af forældre. At vi tager klimaudfordringen alvorligt.

I Enhedslisten er vi ikke i tvivl.

Læs selv med her : Rapport 3 Limfjordsforbindelse V2 Rambøll

Læserbrev af Susanne Flydtkjær, medlem af Regionsrådet Nordjylland, Klima- og Miljøudvalget