Fordel myldretiden og spar milliarder

Altinget.dk har bedt Rådmand Lasse P. N. Olesen skrive et indlæg med sine tanker om transportpolitik, og det har han selvfølgelig takket ja til.

Når pladsen er begrænset, er man altid nødt til at udelade en masse, og derfor har Lasse ikke skrevet om behovet for investeringer i cyklisme, kollektiv trafik, godstransport på skinner eller nedsat arbejdstid. Det er naturligvis ikke udtryk for, at Lasse ikke mener, at det alt sammen er vigtige elementer i en fornuftig transportpolitik – det er udelukkende fravalgt af pladshensyn.

Lasse har valgt at sætte fokus på et fuldstændig gratis og temmelig enkelt alternativ til en hundedyr motorvejsforbindelse over Egholm:

Hvis vi fordeler mødetiderne på offentlige arbejdspladser og institutioner lidt anderledes, kan vi fordele myldretiden – og dermed nedbringe trængslen.

Del og kommenter gerne

Lasse skriver bl.a.:

“Mere asfalt er omtrent det mest perspektivløse og fantasiforladte bud på en løsning, for trængselsproblemerne løses ikke med mere asfalt.

Tværtimod er en lille systemændring i vores måde at tænke arbejde og transport på det eneste, der skal til.

At vente i trafik kø er noget nær den mest triste måde at tilbringe sin tid. Man kunne bruge tiden på familien, på fritidsinteresser, på arbejde – på alt muligt andet end at holde i tomgang og vente på, at der bliver plads til, at man kan køre ti meter, før man igen skal holde stille.

Jeg vil på ingen måde benægte, at der er trængsel i Limfjordstunnellen om morgenen og om eftermiddagen. Men med mindre der er sket en ulykke, eller der er vejarbejde, så drejer det sig om ganske korte tidsrum. Resten af døgnet glider trafikken.

Kommuner og regioner kan gå foran og sprede myldretiden ved systematisk at forskyde arbejdstiden med nogle få minutter på de offentlige arbejdspladser. Hvis ansatte og skoleelever møder lidt forskudt, kan vi tage toppen af trængslen. Samtidig kan vi som offentlige arbejdsgivere forbedre mulighederne for, at medarbejderne organiserer samkørsel til og fra arbejde.”

Læse hele artiklen hér 🙂

Klik på det røde felt – og læs mere på hjemmesiden: Altinget 🙂