Så lykkedes det socialdemokratiet at slå hul i det grønne valgforbund – fra sidste kommunalvalgkamp, hvor SF, Enhedslisten, Det Radikale Venstre, Alternativet og Trafikalt Folkeparti stod sammen om et grønt kommunalt program.
Med et budgetforlig hvor SF og Det Radikale Venstre – sammen med Socialdemokratiet henter 7 millioner ud af den den kollektive trafik – og investerer i mere asfalt med stigende biltrafik, trængsel og CO2 udledning som konsekvens.
Ja, faktisk skabes der jo med de beslutninger ganske god grobund for nødvendigheden af endnu mere asfalt, motorveje og bilkørsel i fremtiden. Betalt af kommende serviceforringelser på den kollektive trafik.
Helt den forkerte vej – og en helt anden vej end den som det grønne valgforbund står for – hvor det politiske grundlag jo klart peger på ønsket og nødvendigheden af at investere i bedre kollektiv trafik – så flere kan bruge den.
Så valgforbundet er mildt sagt i opløsning.
Men hvordan kom det så vidt at der pludselig tages 7 mio. ud af den kollektive trafik i Aalborg kommune. Budgetforligsteksten giver svaret: Udfordringen er 20 mio, der opstår idet den kollektive trafik, ikke bliver reguleret jf. en almindelig pris- og lønudvikling. Læs det lige en gang til. Socialdemokratiet, SF og Det Radikale venstre vil kun give 13 mio. Altså skal der ske serviceforringelser for 7 mio.
Nu bliver kommuner og regioner jo kompenseret af staten i fit.pris- og lønstigninger – ja sågar er der en efterregulering også i forhold til den kollektive trafik. For priserne stiger jo fx på fx el, diesel mv. – det samme gør lønningerne til fx chauffører jf. overenskomsten.
Hvor man fx. i andre kommuner og i regionerne lader Pris og lønstigningsreguleringen til den kollektive trafik følge den kollektive trafik – fordi de bliver givet til at dække de øgede omkostninger, der er på dette område – så gør man det modsatte i Aalborg Kommune – her inddrager man den regulering, som staten betaler, der skal dække stigningen i løn og priser på den kollektive trafik og bruger den et andet sted – i 2025 til fx de mange nye investeringer i asfalt ogherafølgende stigende bilkørsel.
Der er på den måde aldrig ressourcer nok til at dække udgifterne på den kollektive trafik.
Konsekvensen er årlige budgetslagsmål om blot at opretholde den eksisterende kollektive trafik. Et slagsmål som blev tabt for budget 2025 – hvor der nu kan ses frem til serviceforringelser på den kollektive trafik – med partier i det grønne valgforbund – SFs og Det Radikale Venstres aktive medvirken.
Det er rigtig ærgerligt – for der var jo penge til at dække de almindelige Pris og lønstigninger ind – og der kunne jo også være truffet den helt fornuftige beslutning – som Enhedslisten foreslog – at fremadrettet pris- og lønregulere området kollektiv trafik, som man gør andre steder; så der ikke år for år sker en udhulning af økonomien på området.
Det politiske vilje manglede desværre – desværre også langt ind i det grønne valgforbund.