Mere kvalitet og demokrati i byudviklingen i Aalborg

• Enhedslisten har i flere år kritiseret, at der blev givet tilladelse til at bygge alt for tæt og højt i Aalborg af hensyn til investorernes profit. Udtalelser fra Mads Duedahl og Hans Henrik Henriksen i Nordjyske Stiftstidende tyder på, at denne opfattelse også er ved at brede sig i Socialdemokratiet og Venstre. Det er positivt. Nu må vi bare håbe, at dette også slår igennem i praksis, udtaler Per Clausen, gruppeformand for Enhedslisten i Aalborg Byråd.
  • Det kræver imidlertid, at der både er fokus på konsekvenserne for byrummet, livsvilkårene for beboere og andre borgere samt arkitekturen, når vi tager stilling til investorernes ønsker. Vi bør også i langt større omfang tage udgangspunkt i borgernes og kommunens ønsker og så invitere investorerne med til at fylde disse rammer ud i stedet for bare at forholde os til deres planer, fortsætter Per Clausen.
  • En helt afgørende prøvesten om dette lykkes, bliver processen i forbindelse med omdannelsen af Sygehus Nord grunden. Jeg håber, at alle byrådets medlemmer vil give sig tid til at lytte til borgernes ønsker og visioner, inden de lægger sig fast, hvor højt og hvor tæt, der skal bygges i dette område, slutter Per Clausen.

Yderligere kommentarer