Nu kommer whistleblowerordningen i Aalborg Kommune

Magistraten i Aalborg Kommune har i dag som udløber af Calumsagen besluttet, at der skal etableres en whistleblowerordning i kommunen.

Enhedslistens rådmand Lasse Olsen udtaler:

• En whistleblowerordning i kommunen er et vigtigt demokratisk fremskridt. Calumsagen er udtryk for en usund kultur med præget af lukkethed og alt for tætte bånd mellem politikere og developere. En whistleblowerordning kan bidrage til at øge åbenheden.
  • I Enhedslisten har vi i årevis arbejdet for en whistleblowerordning i kommunen, og det har været et fast ønske fra vores side ved de årlige budgetforhandlinger. Man kan sige, at det sker på en rigtig træls baggrund, men vi er ikke desto mindre godt tilfredse med, at det fremover bliver muligt for medarbejdere at informere om problematiske forhold, uden at de skal frygte for deres job eller karriere.
  • Magistraten har i dag bedt Direktørgruppen om at udarbejde et forslag til, hvordan ordningen kan organiseres. For Enhedslisten er det helt afgørende, at oplysningerne håndteres forsvarligt, så borgere og medarbejdere kan være trygge ved at anvende ordningen. Og hvis der kommer henvendelser om problematiske forhold, så skal det være ikke kommunen, som undersøger sig selv. Der skal være en ekstern mekanisme, som træder i kraft og undersøger forholdene.

Lasse Olsen