Pressemeddelelse: Ærgerlig tvangsprivatisering af sorteringsanlæg

Affaldsselskaber Nordværk I/S har i dag meddelt, at dets sorteringsanlæg, som er blandt de mest avancerede i Danmark, er solgt pr. 1. januar 2024. Privatiseringen følger af Affaldsforliget fra juni 2020.

Byrådsmedlem for Enhedslisten i Aalborg og medlem af bestyrelsen for Nordværk Lasse Olsen udtaler:

• Jeg er rigtig ærgerlig over privatiseringen af sorteringsanlægget, men et flertal i Folketinget har med Affaldsaftalen fra juni 2020 bundet de offentlige affaldsselskaber på hænder og fødder og tvunget os til privatisering. Stribevis af eksperter sår tvivl om den forventede klimagevinst ved privatiseringerne, men regeringen og flertallet på Christiansborg har afvist alle indvendinger fra både eksperter og en samlet affaldssektor.
  • Flere nordjyske kommuner har i fællesskab udviklet det velfungerende fælles anlæg, som vi nu er tvunget til at sælge – uanset om ejerkommunerne vil det eller ej. Det er grotesk, at kommunerne fortsat må eje fortidens sorte teknologier i form af forbrændingsanlæg, mens fremtidens grønne teknologer, sorteringsanlæg, skal tvinges på private hænder. Det er utrolig kortsigtet. Som offentlige affaldsmyndigheder har vi nogle muligheder for at planlægge længere ud i fremtiden og for at tænke på tværs af sektorer, som private virksomheder ikke nødvendigvis har.
  • Jeg tvivler sådan set ikke på, at den nye ejer, Urbaser A/S, vil drive sorteringsanlægget efter bedste evne, men den tvungne privatisering betyder, at vi som offentligt ejet affaldsselskab mister vigtig viden og erfaring, som vi har kunnet dele med andre i både ind- og udland. Privatiseringen betyder samtidig, at den demokratiske kontrol over affaldssektorens bidrag til den grønne omstilling svækkes, fordi et privat selskab ikke står til ansvar for andre end sine aktionærer. Modsat et offentligt ejet selskab, hvis bestyrelse i sidste ende står til ansvar overfor vælgerne.

Lasse Olsen