Samfundshykleri af værste skuffe!

Debatindlæg af byrådskandidat Ditte Marie Gyldenberg Ovesen

Samfundet har altid fortalt mig, at en lang videregående uddannelse ville give de bedste muligheder og den nemmeste adgang til arbejdsmarkedet. Jeg må konstatere, at dette udsagn har samme troværdighed som udsagnene om både påskeharens, julemandens og tandfeens eksistens.

Samtidig opfordrer samfundet flere og flere unge til at fravælge en erhvervsuddannelse til fordel for en akademisk uddannelse, fordi “det er den eneste rigtige måde at være rigtig klog på”. Man bildes ind, at det er bedre, at være akademiker, og opfordres til at gå i gymnasiet og derefter på universitetet.

Alligevel må man heller ikke blive “for klog”, så der indføres et uddannelsesloft.

Samtidig må det heller ikke være “for nemt og sjovt” at være studerende, så SU’en – som også går under navnet “cafépenge” – står konstant på mål for trusler om nedskæringer.

Midt i det hele indføres også “fremdriftsreformen”, der skal sørge for, at vi kommer hurtigst muligt igennem uddannelsessystemet, for det dur jo ikke, at studerende bare fjoller rundt på uddannelserne og betragter hver dag som en fest, og derfor skal denne tilgang til uddannelse have konsekvenser! Den konsekvens bliver så, at flere og flere studerende går ned med stress, og risikerer slet ikke at kunne færdiggøre deres uddannelse.

Virksomhederne, der modtager vores ansøgninger, når vi så endelig er blevet presset igennem uddannelssystemet, er kun interesserede i “kvalificeret” arbejdskraft, men disse har tilsyneladende ikke selv lyst at bidrage til at opkvalificere den arbejdskraft, de selv søger.

Når vi så sidder her med lange uddannelser, og sender den ene ansøgning efter den anden til virksomheder, der ikke kan bruge os, får vi at vide, at “vi er dovne og ikke gider at arbejde”, og derfor bliver der som straf vedtaget en dagpengereform, der skal sørge for, at det heller ikke skal være hverken “nemt eller sjovt” at være jobsøgende.

Øverst oppe sidder en elite og kigger hånligt ned på alle os “dovne nassere”, mens de selv gemmer penge i skattely.

Ved siden af denne elite plejer vores statsminister Lars Løkke Rasmussen at sidde, men han er på nuværende tidspunkt optaget af at pleje sit privatliv i et luksussommerhus, som han har lånt gratis af en af kvotekongerne. En “vennetjeneste”. Et sommerhus – der som så mange andre sommerhuse – er bygget af de erhvervsuddannede, som vi ifølge regeringen åbenbart ikke har brug for.

Jeg har netop sendt min jobansøgning nr. 100 på seks måneder, og jeg er stadig arbejdsløs!

Det siges, at tredje gang er lykkens gang, men jeg tror, at jeg satser på, at nr. 100 gang bliver lykkens gang!