Sparekatalog – byrådets egen ide!

Mange har svært ved at forstå, hvorfor man i Aalborg Kommune er gået i gang med at udarbejde et sparekatalog på 130 millioner kroner. Det er nok ikke mange af Socialdemokratiets vælgere, som havde forventet, at et sådan sparekatalog ville være noget af det første det socialdemokratiske byrådsflertal satte sig i spidsen for.

Nogen siger, at det må være noget kommunen er tvunget til. Det må være regeringens skyld, siger de. Sådan er det imidlertid ikke. Det, der er tilbage af regeringens Moderniserings- og effektiviseringskatalog i aftalen mellem KL og regeringen fra 2017, udgør for Aalborg Kommunes vedkommende 18 millioner kroner. De resterende 112 millioner kroner er borgmesterens opfindelse, som han efterfølgende fik alle andre end Enhedslisten med på.

Hertil kommer, at vi slet ikke ved, hvordan årets økonomiforhandlinger mellem KL og regeringen falder ud. Det vi ved er, at Danmark aldrig har været rigere og at det og derfor er svært at forestille sig, at KL vil acceptere en aftale, der ikke giver flere penge til kommunerne i 2019, end aftalen for 2018 gav.

Set i det lys fremstår sparekataloger mere og mere meningsløst og Enhedslisten vil fortsat arbejde for, at disse forslag til besparelser aldrig bliver en del af Aalborg Kommunes budget.