Styrk Aalborgs udkant med billigere flexbusser

Nordjyllands Trafikselskab, NT, har et godt tilbud til kunderne, kaldet flextur: Flextur er kort sagt kollektiv trafik fra dør til dør. Flextur giver flere fordele: For det første kan flextur bidrage en mere bæredygtig trafik i landområderne. Og for det andet kan flextur medvirke til at fastholde bosætning og udvikling i landområderne i Aalborg Kommune.

Borgerne i Aalborg Kommune har også adgang til flextur og det giver god mening for Aalborg er en stor kommune med store afstande fra Dokkedal i øst til Farstrup i vest – og fra Luneborg i nord til Gunderup i syd.

En tur med Flextur i Aalborg Kommune er imidlertid en dyr fornøjelse. 14 kr. pr. kilometer koster turen i Aalborg Kommune. Og prisen er den samme uanset om turen køres i storbyen Aalborg med masser af faste buslinjer, eller om borgeren bor i landdistrikter, hvor borgerens eneste mulighed for at komme med bussen i mange tilfælde er at bestille en fleksibel bustur.

Enhedslisten i Aalborg Kommune går vi ind for at styrke den kollektive trafik – også i landområderne. Og vi mener, at Aalborg Kommune bør indføre samme regler som gælder i Thisted, Brønderslev, Hjørring og Frederikshavn Kommuner. Her har kommunen nemlig valgt at opdele prisen for en flextur afhængig af om turen foregår i de større byer eller i landområderne: På turene i de større byer betaler borgerne 14 kr. pr. kilometer, mens prisen for at køre flextur på landet i disse fire kommuner koster cirka det halve, nemlig 5,50 kr. i Thisted, Brønderslev og Hjørring og 8,50 kr. pr. kilometer i Frederikshavn.

Når vi investerer i kollektiv trafik i landområderne, får vi dobbelt afkast af vores investeringer: Dels får vi en grønnere kommune, dels skaber vi liv i landdistrikterne.

Kort over priser for flextur i Region Nordjylland. Se priser m.v. her.

Per Clausen (spidskandidat 1) og Michael Levisen Nielsen (kandidat til kommunalvalget)