Gravalvorligt at Liberal Alliance ikke vil tage klar afstand til tyske ekstremister

Af Per Clausen, spidskandidat til Europaparlamenter for Enhedslisten

Det ser ud til at Liberal Alliance er helt ude af stand til at tage oprigtig afstand til de tyske højreekstremister i Alternative für Deutschland. Det bør vække stor bekymring hos alle mennesker og partier, som slås for menneskerettighederne. Og jeg synes det er helt absurd og uforståeligt.

Især efter afsløringerne af partiets konkrete forberedelser af massedeportationer af flygtninge og tyske statsborgere i samarbejde med tyske nynazister.

Men lige gyldigt hvor meget partiets Europaparlamentskandidater skriver om det tyske ekstremparti, så kommer en utvetydig afstandtagen ikke over tasterne.

Deres spidskandidat til Europaparlamentsvalget, Henrik Dahl, skriver lakonisk i en længere blok på Liberal Alliances hjemmeside[1], at han ikke er enig i AfD’s “løsningsforslag”. Et indlæg der i øvrigt bruger alle sine retoriske kræfter på at slå løs på venstrefløjen og de hundredtusindvis af demonstranter, som protesterer imod AfD – fordi nogen vil forbyde partiet.

Og det er desværre ikke en enlig svale.

Mads Strange, deres nummer 2 til EP-valget skriver i et tweet[2], at AfD “fører (for) højreorienteret politik”. I et tweet, der på samme måde retter skytset imod “venstrefløjen”, som han antyder er dem, der ”i virkeligheden” minder om nazisterne.

Jeg ved ikke, om det er gået op Liberal Alliance, hvad der faktisk foregår om ørerne på dem? Lige nu, sidder AfD i Tyskland og lægger konkrete planer med rigtige nynazister om at massedeportere flygtninge og tyske statsborgere.

Vi tager den lige igen: Lige syd for grænsen sidder et parti og lægger en ”masterplan” for massedeportationer af flygtninge og tyske statsborgere sammen med nazister. Massedeportationer af mennesker af kød og blod, som ønsker at føre ud i livet. Efter eget udsagn på mennesker ”i millionvis[3]”.

Jeg synes ikke, man bør forbyde partiet. Demokratiet er helligt. Til gengæld er jeg ikke et sekund i tvivl om at vi skal møde AfD og deres nazistinspirerede ageren med den skarpeste modstand. Som hundredtusindvis af demonstranter allerede har gjort det i Tyskland.

Vi kan være politisk uenige om det meste. Men når uforfalskede fascistiske deportationsplaner stikker ansigtet frem – som det er sket i Tyskland nu – så bør vi kunne stå sammen og slå ringe om menneskerettighedernes ukrænkelighed.

Derfor er jeg dybt chokeret over, at Henrik Dahl og Liberal Alliance ikke gør det, men i stedet relativiserer de ekstreme tendenser, vi ser i Tyskland. Og skyder vildt omkring sig på alle andre end ekstremisterne i AfD. Hvorfor er det svært bare at tage klar afstand fra ekstremisterne? Burde det ikke være let?

Vi må aldrig forfalde til at bortforklare, finde på undskyldninger for, underdrive eller relativere den slags gravalvorlige ekstremisme, som AfD og deres massedeportationsplaner er udtryk for.

Jeg stiller op til Europaparlamentet for at bekæmpe den slags højreekstremisme, som desværre stikker sit grimme ansigt frem i Europa, benhårdt. Og for at slås for menneskerettighederne. Hver gang. Det er (desværre) nok forskellen på mig og Henrik Dahl.

Det kommende Europaparlamentsvalg bliver et valg mellem de farlige højreekstreme tendenser, vi ser i Europa på den ene side. Og menneskerettighederne på anden.