8.marts – Kvindernes internationale kampdag – Nytorv

8.marts 2024 fejres Kvindernes internationale kampdag på Nytorv i Aalborg, hvor FH Nordjylland byder ind til en kampdag med taler og musik.
  • Nytorv klokken 15.00-16:30
En af de kvindepolitiske paroler, som ligger til grund for årets arrangement er ”Ingen sejr uden kamp”, og er dermed omdrejningspunktet for dette års 8.marts arrangement.

Fra social udsathed, ligeløn og lige muligheder over kvinder i krig og fred, er samlingspunktet, at kvindekamp er klassekamp, og vi opnår ingen sejre, hvis vi ikke kæmper.  Til at vise os nogle af kvindekampens mange aspekter har vi disse kompetente talere:

Forstander Jeanette Dam Kaastrup hos Reden Aalborg og Lærkereden, som vil fortælle os om kvindekampen fra et udgangspunkt om social udsathed, og om hvordan Reden Aalborg og Lærkereden, hver eneste dag kæmper for kvinder i udsatte positioner og deres rettigheder. Det har KFUK’s sociale arbejde, som Reden Aalborg hører under, gjort i over 75 år.

Christina Eilers, socialrådgiver og formand for FH Brønderslev tager temperaturen på ligestillingen i arbejdslivet. Er vi i mål med ligelønnen? Og hvordan er det lige med pension og barsel? Er det egentlig chikane, når kollegaen kalder dig lille skat? Og skal du ikke bare lære at sige fra?

Fredsaktivisterne ved Connie Trudslev vil tale om fredsaktivisternes arbejde med at fremme forhandling, mægling, forhandling og dialog, selvom det i øjeblikket har trange kår.

Musiker Signe Olsen står for musikken.

Tag din veninder og venner under armen og kom med til Kvindernes Internationale Kampdag i Aalborg, hvor der også vil være kaffe og kage, og samvær om et vigtigt emne.

Efter arrangementet på Nytorv er der Fredagsbar i feminismens tegn hos Enhedslisten i Aalborg (klik og læs mere)

Se- og læs om Enhedslistens tilbagevendende arrangementer – 8. marts og andre tidligere arrangementer på vores hjemmeside.