Banneret der forsvandt

• I Enhedslisten var vi glade, da en af Aalborgs byggeinvestorer fortalte os, at vi var velkomne til at sætte bannere op på hans jord tre steder i Aalborg Kommune. Vi fik derfor produceret tre bannere. Fredag er der imidlertid kun et af dem, som stadig hænger på sin plads – og det ærgrer os, udtaler Per Clausen, gruppeformand for Enhedslisten i Aalborg Byråd.
  • Først fik vi at vide, at et banner med teksten “Nej til Egholm-forbindelsen” var for kontroversielt. Det opfattede vi som udtryk for manglende kommunikation mellem de to ejere, så det tog vi bare til efterretning. I dag opdagede vi i imidlertid, at et banner med teksten “Lad borgerne bestemme byudviklingen – ikke investorerne” var pillet ned af ejeren af grunden, fordi han ikke brød sig om bannerets indhold, fortsætter Per Clausen.
  • Konklusionen er, at byggematadorerne kun stiller plads til rådighed for budskaber, de kan acceptere. Åbenheden gælder kun for nogen synspunkter. Byggematadorerne bruger deres ejendomsret til store dele af kommunes arealer til at styre, hvilke budskaber der kan accepteres på bannere her. På den måde dokumenterer de så ufrivilligt vores pointe om, at de har alt for stor magt, slutter Per Clausen.

Yderligere Kommentarer:
Tlf. 31675008

Aalborg skal være en by med plads til alle – Valgkampstemaer – kommunalvalget 2021
Klik her

Borgerne – ikke investorerne – skal bestemme Aalborgs udvikling

Når der bygges i Aalborg, er det i alt for høj grad investorer og bygherrer der beslutter hvad der skal bygges og borgerhøringerne bliver blot en korrektur til de planer som allerede er lagt. I Enhedslisten vil vi give kommunens borgere mulighed for at være med fra starten i en helhedsorienteret og demokratisk byudvikling.

Læs vores ændringsforslag til Kommuneplanen her.

Det skal gælde uanset, om der er tale om offentlige arealer, ser sælges til private investorer, eller private arealer der bebygges. Borgerhøringer skal gå forud for salg af offentlige grunde og bygninger, så borgernes ideer og behov bestemmer, hvad der bygges i kommunen. Frem for flere store områder med tæt og dyrt nybyggeri vil vi fokusere på at skabe liv og udvikling i de eksisterende bydele.

Læs, som eksempel om vores holdning til Sygehus Nord-grunden her