Børnefattigdom er stigende i Aalborg Kommune

En ny analyse fra Arbejderbevægelsens Erhvervsråd viser, at børnefattigdommen fra 2020 til 2021 er faldet i de fleste kommuner, men den er steget i 20 kommuner. Heriblandt Aalborg Kommune.

Lasse P. N. Olsen

Faktisk tegner Aalborg Kommune med en stigning på 4,9% sig for den fjerdestørste stigning i børnefattigdom, kun overgået af Morsø, Fredericia og Middelfart. Samtidig er det den stik modsatte udvikling end landets øvrige store kommuner, hvor både Århus, Odense, Randers, Esbjerg og København kan notere sig et fald. Det er kommuner, som vi normalt sammenligner os med.

Måske er der tale om en enlig svale, måske er det en generel udvikling her i vores kommune. Det ved jeg på nuværende tidspunkt ikke.

Men jeg ved, at det er en meget alvorlig udvikling, som vi er nødt til at vende. Derfor har jeg bedt om at få sagen på dagsordenen i Job- og Velfærdsudvalget hurtigst muligt, så vi kan tale om, hvordan vi kan dæmme op for den bekymrende situation på både kort og langt sigt. Samtidig har jeg bedt forvaltningen om at kaste lys over, hvad denne udvikling kan skyldes.

Jeg har ikke alle løsningerne, men Enhedslistens udgangspunkt er, at ingen børn skal vokse op i fattigdom.

Rapporten kan læses på Arbejderbevægelsens Erhvervsråd hjemmeside eller du kan downloade rapporten i Pdf her