Danmark skal have strammere love, end EU har

Det lyder grimt og bureaukratisk, når Pernille Weiss i Nordjyske kritiserer folketinget for at overimplementere/”overbyde” EU-lovgivning. Sandheden er imidlertid, at det ofte er udtryk for, at vi i Danmark mener, at der er brug for bedre lovgivning for at beskytte klima, miljø og lønmodtagerrettigheder, end dem vi kan komme igennem med i EU. Disse muligheder er i dag alt for få og begrænsede, fordi reglerne for EU’s indre marked ofte forhindrer, at vi kan gå foran med f.eks. at forbyde farlige kemikalier og stoffer i Danmark.

Enhedslisten vil udvide disse muligheder for at føre en selvstændig politik i EU.

De Konservative vil afskaffe disse muligheder ved at forbyde dansk lovgivning, som går ud over EU-lovgivningen. Det risikerer både at udhule vores demokrati endnu mere og at reducere vores muligheder for at beskytte klima, miljø og lønmodtagerrettigheder.

Et eksempel på dette er, at Cepos, hvis undersøgelse Pernille Weiis henviser til nævner er, at et flertal i folketinget uden om den daværende VLAK-regering i 2018 vedtog, at de EU-regler, som ifølge EU-retten var gældende for lastbiler også skulle gælde for varevogne.

Forslaget tog udgangspunkt i, at den sociale dumping i form af underbetaling, dårlige arbejdsvilkår og problemer med trafiksikkerheden, som havde resulteret i en skærpelse af reglerne på EU niveau for lastbiler også eksisterede for varevogne. Derfor var det helt oplagt at sikre bedre forhold også i denne del af transportbranchen

På samme måde synes vi i Enhedslisten, at det er fornuftigt, at vi i Danmark vedtager regler for sortering af affald, som svarer til de ønsker og krav for vi som danskere har. I øvrigt er det forkert, når Pernille Weiss skriver, at kommunerne trækker penge fra ”varme hænder” til børn og svage og bruger pengene på ”kolde” containere.

Affaldsområdet administreres ud fra et ”hvile i sig selv” princip, som betyder, at det finansieres af affaldskunderne og at der ikke kan trækkes penge fra andre kommunale områder over i dette. Måske et meget godt eksempel på, at vores EU-parlamentarikere lever og lovgiver lidt langt væk fra den virkelighed, vi andre lever i.

I forhold til barselsorlov synes jeg, at det store problem er, at der skulle gå så mange år, før vi sikrede mere barsel til mænd. Det burde vi have gennemført for lang tid siden helt af os selv. Det er lidt pinligt, at vi på dette område har brug for et vink med en vognstang fra EU for at komme i gang.

Per Clausen, spidskandidat til EU-valget, Rådmand for klima- og miljø, Aalborg Kommune.