Ændringsforslag til Anlægslov – byrådsmødet 10.01.2024

Det grønne valgforbund (RV, EL, SF) har lavet et fælles ændringsforslag til Aalborg Kommunes forslag til høringssvar til Transportministeriet over forslag til lov om anlæg af 3. Limfjordsforbindelse til byrådsmødet 10. januar 2024.

Forslag:
“Aalborg Byråd opfordrer til, at forslaget til anlægslov trækkes tilbage og at der gennemføres en fornyet VVM-proces, hvor relevante alternative løsninger undersøges – herunder alternativer med et ekstra østligt tunnelrør og andre forbedringer af vejkapaciteten samt alternativer uden etablering af mere motorvejkapacitet.”

Baggrund:
Set i forhold til prisen og de negative effekter etableringen af denne forbindelse giver for sundhed, miljø og klima, er de opnåede gevinster for trafikafviklingen og reduktionerne i rejsetiderne små. Der er stort set ingen samfundsøkonomisk gevinst ved etableringen af en 3. Limfjordsforbindelse i Egholmlinjen. Regnestykket bliver hurtigt negativt, hvis man nogle af de forringelser for mennesker og dyr, som anlægget medfører, herunder beregner en pris for CO2-udledning i anlægsfasen. Derfor opfordrer Aalborg Byråd til, at forslaget til anlægslov trækkes tilbage og der gennemføres en fornyet VVM-proces, hvor alternative løsninger på de trafikmæssige udfordringer også undersøges, da dette ikke skete ved de seneste opdateringer af VVM’en. Disse alternativer bør både omfatte mulighederne for at løse udfordringerne ved forbedringer af den kollektive trafik, flytning af godstransport fra veje til vand og skinner og bedre forhold for cyklister uden etablering af nye vejforbindelser og alternativer, hvori der indgår et ekstra tunnelrør og/eller den såkaldte City-løsning.

Etableringen af motorvejen vil medføre, at flere borgere i Aalborg vil blive udsat for støj over den fastansatte grænseværdi på 58 dB og langt flere vil opleve støjgener, der overstiger WHO’s grænseværdi på 53 dB. Dette vil ramme borgere i Hasseris, Hasseris Enge, Sofiendal Enge, Drastrup Enge, Østerådalen, Dall, kolonihaver, rekreative områder og beboelse i Vestbyen, Egholm og Lindholm. Dette vil også påvirke disse menneskers sundhed negativt. I forhold til de mennesker, som i dag er hårdt ramt af støj, ville en direkte indsats i form af bedre støjskærme og lavere hastighed på motorveje i bymæssig bebyggelse have betydeligt større effekt en etablering af en ny motorvej i Egholmlinjen.

Etableringen af motorvejen vil inddrage og ødelægge naturområder og forringe forudsætningerne for dyre- og fuglelivet både nord og syd for fjorden samt på Egholm. Vigtig natur vil få forringede vilkår og det gælder også for en række dyrearter – særligt fisk, fugle, flagermus og oddere. Den opdaterede VVM påviser endnu en gang, at der vil ske store naturødelæggelser i Østeraadalen, som næppe og i hvert fald kun på meget langt sigt kan erstattes af anden natur. Hertil kommer, at den supplerende VVM konkluderer, at der ikke findes afværgeforanstaltninger for odderen, der betegnes som et sjælden dyreart ift. EU habitatdirektiv. Da odderen er beskyttet af EU’s habitatdirektiv, kræver etableringen af Egholm-motorvejen, at et folketingsflertal får lov til at anvende fravigebestemmelser i EU, regulerede habitatsregler.

For at folketinget kan fravige EU habitatdirektivet, er der klare begrundelseskrav om, at der skal være tale om en afgørende nødvendig samfundsinteresse og at der ikke findes alternative løsninger til Egholmlinjen. Men sandheden er jo, at der findes mindst en alternativ østlig løsning over fjorden, der er billigere, har en bedre samfundsøkonomi og erhvervspåvirkning, bedre løser trængselsproblemerne og er mindre naturødelæggende og mindre støjforurenende.

Grundvandsressourcen og vandindvindingsboringerne ved Drastrup udsættes for risiko for forurening både ved etableringen og i forbindelse med anvendelsen af motorvejen. Vandkvaliteten i Østerå, Hasseris Å og Lindholm Å vil blive påvirket negativt af forurenet vand fra motorvejen, herunder bl.a. ved mikroplast der tillige føres fra åer og vandløb til Limfjorden og videre ud i havet. Mikroplasts indvirkning på konsumfisk er endnu ikke fuldt ud klarlagt.

I forhold til VVM fra 2011 er udledningen af CO2 alene fra anlægsfasen næsten fordoblet fra 280.000 ton til 480.000 ton. Man håber at ”teknologisk udvikling i anlægsåret” vil reducere udledningen til 350.000 CO2. Dels er selv 350.000 ton en helt uacceptabel CO2-udledning fra ét anlæg og dels går vi ikke ind for at basere så vigtige beslutninger på håb. Som tidligere nævnt så takseres denne CO2-udledning til 0 kr./ton. Takserede man den i stedet til 1000 kr./ton ville den samfundsøkonomiske gevinst ved anlægget blive mere end halveret fra meget lidt til i praksis ingenting.

Den visuelle oplevelse af landskabet vil blive markant forringet. Dette vil være særligt markant i Østerådalen, i Hasseris Enge, Sofiendal Enge, Drastrup Enge og omkring Limfjorden. Vigtige rekreative områder, stier og kolonihaver vil blive negativt påvirket eller ødelagt af øget støj, visuel påvirkning, barriereeffekt og direkte fysisk påvirkning.

Udover de negative effekter for beboerne på Egholm vil etableringen af denne motorvej få en meget stor negativ effekt på Egholm som rekreativt område og turistdestination. De oplevelsesmæssige værdier ved at sejle til en forholdsvis uforstyrret ø, hvor der er langt til storbyens larm, går tabt.

I anlægsfasen for Egholm-linjen vil befolkningens sundhed blive negativt påvirket som følge af støj, luftforurening, støvgener samt forringet adgang til rekreative områder og funktioner.

Der er registreret 52 arealer i nærheden af Egholm-linjen, som vurderes at kunne være forurenede. Der er risiko for, at denne forurening spredes i forbindelse med anlægsarbejdet. Efter færdiggørelsen af VVM undersøgelsen er der kommet oplysninger frem, som tyder på en langt mere omfattende forurening af asbest i de områder, som vil blive påvirket af anlægsarbejderne i forbindelse med etableringen den motorvej, end det fremgår af VVM-undersøgelsen. Det kan meget overraskende dokumenteres, at hverken Transportministeriet, Vejdirektoratet eller nogen anden myndighed eller andre relevante aktører på noget tidspunkt har indhentet eller gennemset de dokumenter i Rigsarkivet, som de gentagne gange er blevet gjort opmærksomme på dokumenterer, at der er deponeret adskillige hundrede tusinde tons asbestholdigt materiale inden for undersøgelseskorridoren for 3. Limfjordsforbindelse i Egholmlinjen. Også set i lyset af dette bør disse asbestforekomsters omfang og placering afdækkes og der bør udarbejdes en plan for håndteringen af dette affald i anlægsperioden, inden en eventuel anlægslov fremlægges for folketinget.

Vi mener, at Aalborg Kommune bør beholde de myndighedsopgaver, som kommunen har ifølge eksisterende lovgivning og protesterer imod, at anlægsloven på en række områder fratager kommunen disse opgaver. Vi ønsker også, at de foreslåede indskrænkninger i borgernes mulighed for at indklage afgørelser for andre administrative myndigheder udgår af lovforslaget.

I forlængelse heraf er vi enige i den massive kritik, der har været og stadigvæk er af den usædvanligt korte høringsperiode på 19 kun arbejdsdage til at gennemgå flere end 1800 sider. En høringsperiode så kort, at Aalborg byråd f.eks. har måttet indkalde til ekstraordinære udvalgsmøder og ekstraordinært byrådsmøde for overhovedet at nå at behandle høringssvar indenfor tidsfristen, ligesom blandt andre Miljøstyrelsen har gjort klart, at de bliver nødt til at skrive væsentlige forbehold ind i deres svar på grund af den alt for korte høringsperiode. Det er en helt uacceptabel demokratisk proces, når selv stærke aktører som Aalborg Kommune og Miljøstyrelsen har store problemer med høringsfristen.

Den folkelige modstand er i forvejen meget stor. Senest viste en undersøgelse fra Jysk Analyse i 2023, at kun 28% af borgerne i Aalborg kommune foretrækker en 3. Limfjordsforbindelse i Egholmlinjen. Det kom sig også til udtryk i efteråret 2023, hvor en lang række organisationer og fagforeninger mv. dannede fælles front fordi de var enige om at afvise Aalborg Kommunes tilskud på 600 mio. til en statslig motorvej, som et stort flertal er imod. Det burde i sig selv føre til at man indstiller et projekt af denne art, at de lokale borgere ganske enkelt ikke ønsker det gennemført”.

Det Grønne Valgforbund – Aalborg Kommune

Daniel Nyboe Andersen forklarer her, på vegne af det Grønne Valgforbund i byrådet (R-SF-Ø) hvorfor vi er så meget imod den skitserede Egholmmotorvej.
I dag behandler Aalborg Byråd på et ekstraordinært møde høringssvar til lov om anlæg af en 3. Limfjordsforbindelse. Altså det svar som Aalborg Byråd giver til Transportministeriets høring. Årsagen til at det sker på et ekstraordinært byrådsmøde er, at høringsfristen var så kort, at vi ikke kunne nå det på et ordinært møde. Det har vi og mange andre (bl.a. Miljøstyrelsen) klaget over. Men transportminister Thomas Danielsen fastholder, at det er vigtigere, at forslaget kan fremsættes i februar end at vi får en anstændig demokratisk proces.

Radikale Venstre, Enhedslisten og SF har i fællesskab forkastet det indstillede høringsforslag. Vi har i stedet fremsendt vores eget forslag og begrundelse, som opsummerer nogle af men ikke engang alle grundene til, at projektet med en motorvej i Egholmlinjen er helt håbløst. Det høringssvar, som vi i fællesskab har skrevet og som vi vil fremføre på byrådets møde er her:

“Ændringsforslag til Aalborg Kommunes høringssvar over forslag til lov om anlæg af 3. Limfjordsforbindelse (SF, Ø, RV) – byrådsmødet 10.1.24, pkt. 3. Aalborg Byråd opfordrer til, at forslaget til anlægslov trækkes tilbage og at der gennemføres en fornyet VVM-proces, hvor relevante alternative løsninger undersøges – herunder alternativer med et ekstra østligt tunnelrør og andre forbedringer af vejkapaciteten samt alternativer uden etablering af mere motorvejkapacitet.

Baggrund

Set i forhold til prisen og de negative effekter etableringen af denne forbindelse giver for sundhed, miljø og klima, er de opnåede gevinster for trafikafviklingen og reduktionerne i rejsetiderne små. Der er stort set ingen samfundsøkonomisk gevinst ved etableringen af en 3. Limfjordsforbindelse i Egholmlinjen. Regnestykket bliver hurtigt negativt, hvis man nogle af de forringelser for mennesker og dyr, som anlægget medfører, herunder beregner en pris for CO2-udledning i anlægsfasen.

Derfor opfordrer Aalborg Byråd til, at forslaget til anlægslov trækkes tilbage og der gennemføres en fornyet VVM-proces, hvor alternative løsninger på de trafikmæssige udfordringer også undersøges, da dette ikke skete ved de seneste opdateringer af VVM’en. Disse alternativer bør både omfatte mulighederne for at løse udfordringerne ved forbedringer af den kollektive trafik, flytning af godstransport fra veje til vand og skinner og bedre forhold for cyklister uden etablering af nye vejforbindelser og alternativer, hvori der indgår et ekstra tunnelrør og/eller den såkaldte City-løsning.

Etableringen af motorvejen vil medføre, at flere borgere i Aalborg vil blive udsat for støj over den fastansatte grænseværdi på 58 dB og langt flere vil opleve støjgener, der overstiger WHO’s grænseværdi på 53 dB. Dette vil ramme borgere i Hasseris, Hasseris Enge, Sofiendal Enge, Drastrup Enge, Østerådalen, Dall, kolonihaver, rekreative områder og beboelse i Vestbyen, Egholm og Lindholm. Dette vil også påvirke disse menneskers sundhed negativt. I forhold til de mennesker, som i dag er hårdt ramt af støj, ville en direkte indsats i form af bedre støjskærme og lavere hastighed på motorveje i bymæssig bebyggelse have betydeligt større effekt en etablering af en ny motorvej i Egholmlinjen.

Etableringen af motorvejen vil inddrage og ødelægge naturområder og forringe forudsætningerne for dyre- og fuglelivet både nord og syd for fjorden samt på Egholm. Vigtig natur vil få forringede vilkår og det gælder også for en række dyrearter – særligt fisk, fugle, flagermus og oddere. Den opdaterede VVM påviser endnu en gang, at der vil ske store naturødelæggelser i Østeraadalen, som næppe og i hvert fald kun på meget langt sigt kan erstattes af anden natur. Hertil kommer, at den supplerende VVM konkluderer, at der ikke findes afværgeforanstaltninger for odderen, der betegnes som et sjælden dyreart ift. EU habitatdirektiv. Da odderen er beskyttet af EU’s habitatdirektiv, kræver etableringen af Egholm-motorvejen, at et folketingsflertal får lov til at anvende fravigebestemmelser i EU, regulerede habitatsregler. For at folketinget kan fravige EU habitatdirektivet, er der klare begrundelseskrav om, at der skal være tale om en afgørende nødvendig samfundsinteresse og at der ikke findes alternative løsninger til Egholmlinjen. Men sandheden er jo, at der findes mindst en alternativ østlig løsning over fjorden, der er billigere, har en bedre samfundsøkonomi og erhvervspåvirkning, bedre løser trængselsproblemerne og er mindre naturødelæggende og mindre støjforurenende.

Grundvandsressourcen og vandindvindingsboringerne ved Drastrup udsættes for risiko for forurening både ved etableringen og i forbindelse med anvendelsen af motorvejen. Vandkvaliteten i Østerå, Hasseris Å og Lindholm Å vil blive påvirket negativt af forurenet vand fra motorvejen, herunder bl.a. ved mikroplast der tillige føres fra åer og vandløb til Limfjorden og videre ud i havet. Mikroplasts indvirkning på konsumfisk er endnu ikke fuldt ud klarlagt.

I forhold til VVM fra 2011 er udledningen af CO2 alene fra anlægsfasen næsten fordoblet fra 280.000 ton til 480.000 ton. Man håber at ”teknologisk udvikling i anlægsåret” vil reducere udledningen til 350.000 CO2. Dels er selv 350.000 ton en helt uacceptabel CO2-udledning fra ét anlæg og dels går vi ikke ind for at basere så vigtige beslutninger på håb. Som tidligere nævnt så takseres denne CO2-udledning til 0 kr./ton. Takserede man den i stedet til 1000 kr./ton ville den samfundsøkonomiske gevinst ved anlægget blive mere end halveret fra meget lidt til i praksis ingenting.

Den visuelle oplevelse af landskabet vil blive markant forringet. Dette vil være særligt markant i Østerådalen, i Hasseris Enge, Sofiendal Enge, Drastrup Enge og omkring Limfjorden.

Vigtige rekreative områder, stier og kolonihaver vil blive negativt påvirket eller ødelagt af øget støj, visuel påvirkning, barriereeffekt og direkte fysisk påvirkning. Udover de negative effekter for beboerne på Egholm vil etableringen af denne motorvej få en meget stor negativ effekt på Egholm som rekreativt område og turistdestination. De oplevelsesmæssige værdier ved at sejle til en forholdsvis uforstyrret ø, hvor der er langt til storbyens larm, går tabt.

I anlægsfasen for Egholm-linjen vil befolkningens sundhed blive negativt påvirket som følge af støj, luftforurening, støvgener samt forringet adgang til rekreative områder og funktioner.

Der er registreret 52 arealer i nærheden af Egholm-linjen, som vurderes at kunne være forurenede. Der er risiko for, at denne forurening spredes i forbindelse med anlægsarbejdet.

Efter færdiggørelsen af VVM undersøgelsen er der kommet oplysninger frem, som tyder på en langt mere omfattende forurening af asbest i de områder, som vil blive påvirket af anlægsarbejderne i forbindelse med etableringen den motorvej, end det fremgår af VVM-undersøgelsen. Det kan meget overraskende dokumenteres, at hverken Transportministeriet, Vejdirektoratet eller nogen anden myndighed eller andre relevante aktører på noget tidspunkt har indhentet eller gennemset de dokumenter i Rigsarkivet, som de gentagne gange er blevet gjort opmærksomme på dokumenterer, at der er deponeret adskillige hundrede tusinde tons asbestholdigt materiale inden for undersøgelseskorridoren for 3. Limfjordsforbindelse i Egholmlinjen. Også set i lyset af dette bør disse asbestforekomsters omfang og placering afdækkes og der bør udarbejdes en plan for håndteringen af dette affald i anlægsperioden, inden en eventuel anlægslov fremlægges for folketinget.

Vi mener, at Aalborg Kommune bør beholde de myndighedsopgaver, som kommunen har ifølge eksisterende lovgivning og protesterer imod, at anlægsloven på en række områder fratager kommunen disse opgaver. Vi ønsker også, at de foreslåede indskrænkninger i borgernes mulighed for at indklage afgørelser for andre administrative myndigheder udgår af lovforslaget.

I forlængelse heraf er vi enige i den massive kritik, der har været og stadigvæk er af den usædvanligt korte høringsperiode på 19 kun arbejdsdage til at gennemgå flere end 1800 sider. En høringsperiode så kort, at Aalborg byråd f.eks. har måttet indkalde til ekstraordinære udvalgsmøder og ekstraordinært byrådsmøde for overhovedet at nå at behandle høringssvar indenfor tidsfristen, ligesom blandt andre Miljøstyrelsen har gjort klart, at de bliver nødt til at skrive væsentlige forbehold ind i deres svar på grund af den alt for korte høringsperiode. Det er en helt uacceptabel demokratisk proces, når selv stærke aktører som Aalborg Kommune og Miljøstyrelsen har store problemer med høringsfristen.

Den folkelige modstand er i forvejen meget stor. Senest viste en undersøgelse fra Jysk Analyse i 2023, at kun 28% af borgerne i Aalborg kommune foretrækker en 3. Limfjordsforbindelse i Egholmlinjen. Det kom sig også til udtryk i efteråret 2023, hvor en lang række organisationer og fagforeninger mv. dannede fælles front fordi de var enige om at afvise Aalborg Kommunes tilskud på 600 mio. til en statslig motorvej, som et stort flertal er imod. Det burde i sig selv føre til at man indstiller et projekt af denne art, at de lokale borgere ganske enkelt ikke ønsker det gennemført.

Angående Aalborg Kommunes tilskud og udgifter er der i det hele taget en del uafklarede spørgsmål, som kun får os til at frygte, at det er endnu værre, end det ser ud. For det første står der, at der i budget 2022 blev afsat 2 millioner kroner til at klarlægge omfanget af tilretninger og eventuelt nyanlæg af det kommunale vej- og stinet. Beslutningen var faktisk en del af 2019-budgetforliget, så det er positivt, at arbejdet endelig er kommet i gang, men samtidig meget bekymrende at forpligte sig til et projekt, hvor en ukendt regning venter. Udover direkte tilslutninger og udvidelser, så gælder det jo også fx eventuelle udvidelser af Annebergvej, Kong Christians Alle, Peder Skrams Gade, Slotspladsen, Ny Nibevej, Egnsplanvej og mange flere veje, der bliver belastede. Det samme gælder de nyanlagte vejstrækninger og stier, som Aalborg Kommune, jvf. Forslag til Lov om anlæg af 3. Limfjordsforbindelse, står til at overtage fra staten. Den fremlagte anlægslov vil desuden kunne påføre Aalborg Kommune væsentlige udgifter til f.eks. støjafskærmning ved Hasseris og Sofiendal Enge. Endelig vil vi gerne allerede nu understrege, at skulle der alligevel komme en Egholmmotorvej, så er vi ikke tilhængere af den 600 meter lavbro til 140 millioner kroner, der ligeledes er omtalt. I forvejen har en eventuel motorvej i Egholmlinjen allerede alt for mange ødelæggende konsekvenser og vil ende med at koste borgerne i Aalborg kommune uoverskueligt mange penge. En udgift på yderligere 140 mio. for endnu mere ødelæggende vej vil kun gøre det værre.”