MOTORVEJSOPSPARINGEN ER FINANSIERET AF VELFÆRDEN

Af byrådsmedlem Lasse P.N. Olsen

I en flot produceret promotionvideo for Aalborg Alliancen, som ligger på Aalborg Kommunes youtubekanal, fortæller en dyb mandestemme, at de 600 mio. kr. i kommunal medfinansiering til en motorvej over Egholm tjener sig selv ind.

Budskabet lyder:

“Pengene ville være der, hvis Alliancen i samarbejde med Jobcenter Aalborg kunne skabe jobs og nedbringe ledigheden i kommunen.”

(Link: https://youtu.be/kwxdYaUnGJs )

Fra Enhedslistens side har vi fra start kritiseret den usikre finansiering af motorvejsmillionerne. Allerede ved andenbehandlingen af budgettet for 2019, hvor der for første gang blev afsat 30 mio. til medfinansiering af en motorvej over Egholm, pegede vi på, at hvis erhvervslivet ikke leverede de ekstra jobs, så ville byrådet skulle vælge mellem motorvej eller velfærd.

Det fik vi hårdt kritik for af det øvrige byråd. Enhedslisten var det eneste parti i det daværende byråd, som ikke bakkede op om at bruge 30 mio. om året på en motorvejsopsparing (siden har RV skiftet holdning, og SF er kommet tilbage i byrådet).

Nuuradiin Hussein fra Socialdemokratiet sagde under andenbehandlingen af Budget 2019-2022 den 11. oktober 2018:

“Det er useriøst og mangel på stillingtagen til fremtidens velfærd og velstand, når man gør en tredje Limfjordsforbindelse og Aalborg Alliancen til et problem.”

(Citeret fra Nordjyske Stiftstidende, 12. oktober 2018)

Men allerede på et temamøde i byrådet i august året efter stod det klart, at forvaltningen forventede en højere ledighed end det nødvendige for, at motorvejsopsparingen hvilede i sig selv økonomisk, og at enten skulle beskæftigelsen udvikle sig overordentligt positivt i forhold til resten af Nordjylland og resten af Danmark, eller også skulle motorvejsmillionerne findes på andre måder.

Da Aalborg Alliancen blev vedtaget, mente Thomas Kastrup-Larsen ikke, at der var grund til bekymring. Ved andenbehandlingen af budgettet i 2018 sagde han:

“Hvis Aalborg Alliancen ikke skulle leve op til forventningerne i forhold til beskæftigelsesfremgang, så vil partierne bag sætte sig ned sammen med erhvervslivet og sige, hvilke initiativer vi kan tage for at komme til at nå det.”

Eftersom Enhedslisten som eneste parti i det daværende byråd ikke var blandt partierne bag Aalborg Alliancen, kan jeg ikke vide, om de nogensinde har sat sig ned med erhvervslivet og snakket om nye initiativer.

Til gengæld kan jeg konstatere på baggrund af et nyt notat fra kommunaldirektøren, som besvarer en række spørgsmål fra mig, at det ikke er muligt at dokumentere nogen effekt på beskæftigelsen i et omfang, som har gjort motorvejsopsparingen “gratis”. Så selv hvis der har været en snak med erhvervslivet, så er der ikke sket nok.

Med andre ord fik vi ret i vores advarsler, og jeg kan ikke sige det tydeligt nok:

Motorvejsoparingen går ud over velfærden!

Eller sagt med en omskrivning af Nuradiin Husseins ord for godt fem år siden:

Det er useriøst og mangel på stillingtagen til fremtidens velfærd og velfærd, når motorvejspartierne pure benægter, at den tredje Limfjordsforbindelse og Aalborg Alliancen er et problem.

(P.S.: Jeg har i lang tid ledt efter en videooptagelse af byrådsmødet i 2018, men den findes ikke på kommunens hjemmeside længere, og af en eller anden grund har Aalborg Stadsarkiv IKKE en optagelse liggende)