På tur til Regan Vest med Kulturgruppen

Enhedslisten under jorden.

• På tur til Regan Vest med Kulturgruppen

I søndags på måske en af de sidste smukke sensommer dage, havde 21 medlemmer fra Enhedslisten Aalborg, Nørresundby, Rebild, Brønderslev, Hjørring og Thisted sagt ja til Kulturgruppens tilbud om deltagelse i rundvisning i REGAN VEST til en stærkt reduceret pris.

Så vi blev vist rundt i to hold af kyndige guider, der kunne deres job og vidste, hvad de talte om – tak til dem.

Rundvisningen og den tilknyttede udstilling gav os et indblik i de meget omhyggelige forberedelser, der var truffet for at få Danmark gennem en evt. atomkrig samt sikre regeringens, centraladministrationens og monarkiets overlevelse.

Efter at have set udstillingen er man stadig ikke helt overbevist om, at alle disse forberedelser og de mange gennemtænkte tekniske løsninger i bunkeren ville have nyttet. Jeg husker, hvad en kollegas ord, efter vi havde set den kommunale kommandobunker for civilforsvaret i Odense, som den så ud omkring 1970; ”En blanding af stor omhu og naivitet”.

Men det var en god og oplysende tur i godt selskab.