Skidt for de hjemløse – Godt for de unge – Årets sidste byrådsmøde

Årets sidste byrådsmøde gik skidt for de hjemløse.
Enhedslistens forslag om en boliggaranti til hjemløse i lighed med den, man har i Odense, blev forkastet af alle de andre partier i byrådet.

Læs forslaget her.

I følge Socialdemokraterne var der ikke brug for en sådan boliggaranti i Aalborg. Her gik det nemlig rigtig godt med at skaffe boliger til de hjemløse. At vi har 253 hjemløse mod 123 i Odense gjorde ikke noget indtryk på Socialdemokraterne og de øvrige partier i byrådet. Ærgerligt og uforståeligt, men vi forfølger selvfølgelig fortsat sagen.

Du kan se debatten her.

God uddannelsesstrategi
Langt bedre gik med behandlingen af uddannelsesstrategien. Udgangspunktet var fornuftigt (læs her) og Enhedslisten fik vedtaget en række ændringsforslag (læs her).

Vi fik blandt andet vedtaget, at deltagelse i frivilligt arbejde vurderes lige så positivt som ansættelse i studenterjob og fremhævet det positive ved de uddannelsessøgende aktive deltagelse i kommunens sociale og kulturelle liv.

Vigtigst var det nok, at der nu videresendes et forslag om en praktikpladsgaranti til Erhvervsrådet.

Du kan se debatten her

Ødelæggelsen af Godsbanearealet fortsætter
Med vedtagelsen af at sende lokalplanen for Brohuset mellem Østre Alle og Dag Hammerskjolds Gade i høring sættes der et foreløbigt punktum for omdannelsen af Godsbanearealet.

Lokalplanforslaget kan du læse her.

Vi stemte imod med henvisning til højden, de massive støjgener for beboerne og den skyggevirkning som byggeriet medfører. Jeg benyttede også lejligheden til at beklage, at vi havde stemt for de fleste af de lokalplaner, som havde ført til din massive overbebyggelse af Godsbanearealet, som vi ser konsekvenserne af nu. De Konservative og DF stemte også i mod. Du kan se debatten her.

Enhedslisten med i følgegruppe
Det lykkedes på byrådsmødet også Enhedslisten at sikres sig en plads i den politiske følgegruppe, som skal følge arbejdet med at udarbejde en samlet udviklingsplan i det østlige Aalborg. Det er vi selvfølgelig glade for.

Du kan se udviklingsplanen her.

Du kan følge debatten her.