Nye CO2 tal fra Egholm-Motorvej truer Aalborg Kommunens klimamål

• Stort set alle partier i Aalborg Byråd støtter ambitiøse klimamål for Aalborg Kommune. Desværre truer de tal for CO2 udslippet ved anlægget af Egholm-motorvejen, som nu er sluppet ud, med at gøre realiseringen af disse mål nærmest umulig, udtaler Per Clausen, Rådmand for Klima og Miljø i Aalborg Kommune.
  • Set i lyset af disse tal, synes jeg, flertallet i Aalborg Byråd bør genoverveje sin støtte til Egholm motorvejen. Ikke alene bliver klimabelastningen langt større, end vi indtil nu har fået at vide. Dette betyder også, at anlægget af denne motorvej bliver endnu dyrere end forventet, fortsætter Per Clausen.
  • Heldigvis er der endnu tid til at undersøge alternative klimavenlige løsninger på de transportudfordringer, vi står over for. Sådan at investeringerne drejes i denne retning. Jeg vil fortsat presse på for at sikre, at Aalborg Kommune på dette område viser vejen og går i spidsen for den grønne omstilling – i stedet for at støtte en løsning, som forøger klimaudfordringen dramatisk – og gør det næsten umuligt at nå i mål med vores klimamål, slutter Per Clausen.