Sammen skaber vi et bedre nyt år

Parolen; “Nok et nok” fra foråret offentlige overenskomster er ikke bare et oplagt svar på dårlige løn- og arbejdsvilkår samt konstante forringelser af velfærden, men også på fattigdomsydelser, angreb på syge og arbejdsløse, højere pensionsalder, fortsat hetz mod flygtninge og indvandrere, planer om nedrivning af gode almene boliger, smadring af miljø- og klima samt finanssektorens skalten og valten.

Med masser af aktiviteter for en “fælles løsning for alle” viste forløbet frem til indgåelsen af overenskomsterne på det offentlige område også, at løsningerne skal findes i aktive fællesskaber, hvor vi skaber de bæredygtige løsninger og forandringer, som er nødvendige.

Heldigvis viste udviklingen i 2018 at flere og flere har draget den konklusion, at “nok er nok”. Så alt i alt blev 2018 et bedre år end frygtet, selv om vi også måtte opleve nye forringelser og uhyrligheder.

I Aalborg måtte vi se Socialdemokratiet bruge deres flertal i byrådet til at indgå et perspektivløst, sort asfaltbudgetforlig sammen med højrefløjen. Reaktionerne på forliget giver håb for fremtiden. Modstanden mod en motorvej hen over Egholm blev igen synlig og den sidste del af året blev præget at et enestående stort antal demonstrationer og aktioner i Aalborg. Så der er noget at bygge videre på.

Tak til alle jer som gjorde 2018 til et lidt bedre år, end det ellers ville have været. I fællesskab skaber vi et bedre 2019. Vi skal ikke bare have en ny regering. Vi skal have en helt anden politik, hvor vi satser på anstændighed, solidaritet, frihed og miljømæssig ansvarlighed. Vi skal vise, at fællesskab er det, der fungerer.

Finn Sørensens nytårstale

Her er Enhedslistens nytårshilsen til hele Danmark Sammen kan vi ændre verden. Finn Sørensen opfordrer til håb og mod.Med ønsket om et godt og lykkebringende nytår.Kh Enhedslisten

Slået op af Enhedslisten i Fredag den 21. december 2018