En sejr, et nederlag og en sag udsat

Det sidste byrådsmøde før sommerferien var en blandet fornøjelse. Værst det nok at alle de andre partier i byrådet afviste Enhedslistens forslag om, at alle relevante alternativer skulle indgå i opdateringen af VVM undersøgelsen af den 3. Limfjordsforbindelse.

Læs vores forslag til byrådsmødet her.

Her kan du se hvordan det foregik.

I stedet vedtog de øvrige partier at give 2,5 millioner kroner til en opdatering, som udelukkende undersøger Egholm forbindelsen og muligheden for at føre forbindelsen lidt længere vest om Hasseris.

Her kan du læse hvad Byrådet – minus Ø besluttede.

Enhedslistens forslag om at Aalborg Kommune skulle stille en række krav i forbindelse med udbuddet af den kollektive trafik og på anden måde sikre chaufførerne i bybusserne et ordentligt arbejdsmiljø blev udsat af Socialdemokratiet og Venstre.

Læs vores forslag her:

Hermed er sagen imidlertid slet ikke død. Jeg har aftalt med chaufførerne, at vi i fællesskab følger op på sagen.

Bedre gik det med Enhedslistens forslag om, at Aalborg Kommune skulle tilslutte sig Oxam/IBIS charter for skattelyfri kommune.

Læs vores forslag her:

Efter at sagen havde været behandlet i Borgmesterens Forvaltning blev forslaget nu vedtaget af et enigt byråd.

Læs/se beslutningen her:

På mødet blev et forslag om at oprette en whistleblowerordning også vedtaget i enighed. Enhedslisten har flere gange uden held stillet dette forslag, men efter den såkaldte serviet-sag, hvor en tidligere borgmester og rådmand skrev under på en -formentlig ulovlig og ugyldig – aftale med Calum, er de nu enighed om at oprette denne ordning.

Læs byrådets beslutning her: